Odborná veřejnost
Jak revize vznikala a kdo na ní pracoval
Transparentní a participativní proces
Rámcové vzdělávací programy jsou tu s námi dvacet let, jejich zavedení přineslo do školství mnoho inovací, ale také se již nějakou dobu ukazují jejich přirozené limity a omezení. Návrh revidovaných rámcových vzdělávacích programů vychází ze Strategie 2030+ a má dát školám nový impulz. Tento návrh je výsledkem několikaleté práce stovek odborníků.
Práce na zásadním kurikulárním dokumentu nelze pojmout jinak než jako maximálně otevřený a transparentní proces. Proto jsme v diskusi o budoucnosti školství nechali zaznít co nejširší spektrum názorů a proces jako takový jsme transparentně komunikovali každému, kdo se o něj zajímá.
Chci dát zpětnou vazbu
Kdo na revizi pracuje a jak to probíhá
Do strategie revidovaných RVP se více než kdy předtím zapojili nezávislí experti, neziskové organizace a iniciativy. V pracovních skupinách vytvořených na základě výběrových řízení a rozdělených podle jednotlivých vzdělávacích oblastí se setkaly desítky odborníků, učitelů a učitelek, ředitelů a ředitelek a dalších, komu není budoucnost vzdělávání lhostejná. Tyto pracovní skupiny fungují jako odborná platforma, která má zajistit zastoupení širokého spektra hledisek a názorů.
Pokud vás zajímá složení expertních panelů a pracovních skupin, více informací najdete zde.
Z čeho revize vychází?
Klíčovým strategickým dokumentem je vládní Strategie 2030+, která definuje dva strategické cíle, k jejichž naplnění by mělo české vzdělávání směřovat.
- Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí potřebných pro aktivní občanský, profesní a osobní život.
- Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a umožnit maximální rozvoj potenciálu dětí, žáků a studentů.
Strategii 2030+ do tzv. Hlavních směrů Revize RVP ZV rozpracoval Expertní panel, v němž byli rovnoměrně zastoupeni odborníci i praktikové. Tento dokument prošel veřejným připomínkováním na jaře 2022 a slouží jako podklad pro tvorbu revidovaného RVP ZV v rámci NPI ČR a jeho pracovních skupin.
Při práci na revidovaných vzdělávacích programech jsme brali v potaz celou řadu dalších strategických dokumentů, analytických studií a mezinárodních srovnání. Zde je najdete všechny pohromadě.
Na čem stavíme
a co zůstává
Na co v revizi klademe důraz
Co to znamená v praxi
Nové RVP přinesou především provzdušnění a zpřehlednění učiva, zároveň také jednoznačněji formulované cíle a vymezení požadovaného obsahu.
Spolu s tím bude také poskytována podpora v podobě snadno využitelných a ověřených metodických materiálů jak pro plánování výuky, tak pro práci v hodinách a ověřování výsledků vzdělávání.
Učitelky a učitelé tak budou moci lépe využívat prostor, který jim RVP dává, a přizpůsobovat výuku potřebám dětí i školy.
Jak pomůžeme školám
Samotný dokument RVP je pouze prvním, a ne nejdůležitějším krokem reformy. RVP bude obsahovat pouze takové pasáže, které školu k něčemu zavazují při tvorbě školního vzdělávacího programu. Doporučení, která napomohou k naplňování dokumentu RVP, budou součástí metodické podpory.
Podpora školních týmů
Poskytneme cílenou podporu školních týmů v oblasti tvorby nebo úprav školních vzdělávacích programů.
Informační systémy pro kurikulum
Dojde k modernizaci stávajícího InspIS a vznikne moderní informační systém pro práci s RVP. Oba systémy budou propojené.
Modelové školní vzdělávací programy
Vytvoříme modelové školní vzdělávací programy, které mají sloužit jako vzor a inspirace pro jednotlivé školy.
Online učební materiály
Připravíme zdroje učebních materiálů dostupných online. Vypracujeme metodiky pro učitele a také pracovní listy pro žáky.
Soulad kurikula a zkoušek
Obsah vzdělávání má být v souladu s tím, co se očekává od žáků u zkoušek
a přijímaček. Vytvoříme ověřovací úlohy a postupy pro zpětnou vazbu školám.
Spolupráce s nakladateli učebnic
Budeme úzce spolupracovat s nakladateli učebnic, tak aby byl obsah učebnic v souladu s novými vzdělávacími směry a požadavky.
Metodické kabinety
Propojíme učitele a díky principům učící se komunity podpoříme jejich profesní rozvoj a spolupráci. Poskytneme nejrůznější formy vzdělávání.
Kdy se změny projeví ve výuce v základních školách?
Září 2025
Možnost výuky podle revidovaného RVP v prvním a šestém ročníku. Týká se to pouze škol, které jsou připravené a přihlásí se k tomu dobrovolně.
Září 2027
Povinná výuka podle nového RVP ve všech základních školách v prvním a šestém ročníku.
Září 2029
Povinná výuka podle nového RVP ve všech základních školách pro všechny ročníky.
Zajímá nás váš názor
Školy a pedagogové byli do přípravy nových RVP zapojení od samého začátku – například formou expertního panelu nebo práce v rámci tvůrčích pracovních skupin. Revidované rámcové vzdělávací programy stojí na odborném vhledu a zkušenosti stovek odborníků. Na předkládaném návrhu pracovali jak učitelé a ředitelé z praxe, tak didaktici, zástupci oborových asociací a neziskových organizací.
Nyní otevíráme prostor pro připomínky a názory pro širokou učitelskou veřejnost. Pro zpětnou vazbu můžete využít tento dotazník. Vašim podnětům se budeme věnovat a zohledníme je při přípravě konečné podoby revidovaných RVP.
Chci si prostudovat návrh revize
Chci dát zpětnou vazbu
Chci si návrh prostudovat v PDF
Texty revize RVP si nově můžete jednoduše stáhnout nebo vytisknout v pdf. a seznámit se s jejich obsahem.
Rádi bychom vás upozornili, že pdf. dokument, který si stáhnete, je pouze pracovní verzí návrhu revize RVP pro předškolní nebo základní vzdělávání. Berte také na vědomí, že dokument byl vygenerovaný ze systému k určitému datu a jsou v něm uvedeny pouze závazné části návrhu revize RVP.
Rámcový vzdělávací program
pro základní vzdělávání
Rámcový vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Inspirace
Škola budoucnosti již nyní. Podívejte se na příběhy škol, které již dnes učí v souladu s cíli revidovaných vzdělávacích programů.
Měním svoji školu, už nemusím lhát do třídnice
Odborník na vzdělávání Karel Tomek si do nového podcastu EduRevue: Mezi námi pozval ředitelku malotřídní ZŠ Horní Kruty Petru Procházkovou. Hlavním tématem rozhovoru je cesta k novému školnímu vzdělávacímu programu takřka od nuly.
Učitelkou jsem být nechtěla. Pak jsem zjistila, že je to nejlepší práce na světě
Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání z NPI ČR, a Tereza Martínková, ředitelka pražské ZŠ nám. Curieových z Prahy 1, se sešly v podcastu nad společným tématem podpory nadaných dětí.
Učitelská profese je stálé hledání
Daniel Pražák učí přírodopis a dějepis na pražské základní škole. V roce 2022 se umístil v soutěži Global Teacher Prize v kategorii inspirativní učitel. A inspirace je s Danielem spjatá stejně silně jako kočka Dis a učitelský optimismus. O tom, jaké byly jeho začátky i jakým způsobem učí dnes, jsme si povídali v následujícím rozhovoru.