Provázíme děti, učitele i rodiče digitálním světem

Pomáháme základním a středním školám při zavádění nové informatiky do výuky a zvyšování digitálních kompetencí žáků i učitelů 

Proč potřebujeme změnu výuky?

Zatímco v současnosti vyžaduje alespoň základní digitální dovednosti přibližně 54 procent pozic v ČR, v roce 2030 se jejich počet výší o 36 procentních bodů na 90 procent. I z toho důvodu se rozhodlo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem České republiky k ICT revizím rámcových vzdělávacích programů základního i středního vzdělávání. Jedním z hlavních cílů je do výuky zakomponovat práci s moderními digitálními technologiemi a zvyšování digitálních kompetencí u žáků i samotných učitelů.

Digi je všude! Připravme novou generaci na budoucnost

Digitální kompetence jsou nezbytné pro úspěch ve všech profesích. Od zdravotnictví po strojírenství, od umění po finance, od gastra po zemědělství, říká digitální inovátor ve vzdělávání Jan Berki. Jsme připraveni na budoucnost? Musíme být. Pojďme společně mladým lidem pomoci, aby ve světě plném digitálních technologií byli spokojení. Aby v něm nejen přežívali, ale i zažívali úspěchy.

ČLÁNEK

Důležité dovednosti budoucnosti: Připravte se na svět s umělou inteligencí

ČLÁNEK

Digitalizace zásadně promění trh práce a české školství s ní musí držet krok

ČLÁNEK

Zažíváme zlatý věk umělé inteligence? Jak využívat AI eticky, bezpečně a prakticky

Předmět
informatika

Nový vzdělávací obor informatika se zaměřuje především na rozvoj informatického myšlení a na porozumění základním principům digitálních technologií. Mnoho lidí vnímá informatiku jako obor, který se zabývá počítači a programováním. Ve skutečnosti je informatika mnohem víc o řešení problémů. 

Digitální kompetence do všech předmětů

Nově dochází k začlenění nové klíčové kompetence – digitální. Digitální kompetence žáků se rozvíjejí ve všech vyučovacích předmětech podle toho, jak vývoj digitálních technologií zasahuje do jejich obsahů. Ve středních odborných školách se digitální kompetence nově rozvíjejí také v průřezovém tématu Člověk a digitální svět. 

Webové stránky pro učitele a ředitele

Podrobné informace o ICT revizích najdete na webu s obsahem určeným pro váš typ školy. Najdete tu podrobný přehled toho, co se mění, nabídku podpory přímo pro vás od kurzů, workshopů až po individuální konzultace, a inspiraci přímo do výuky. 

Základní školy

Gymnázia

Střední odborné školy

Harmonogram

Od 1. 9. 2023 musí podle RVP z roku 2021 učit všechny ZŠ na 1. stupni 

Od 1. 9. 2024 musí podle RVP z roku 2021 učit všechny ZŠ na 2. stupni 

Od 1. 9. 2025 musí podle RVP z roku 2021 učit všechna gymnázia 

Od 1. 9. 2025 musí podle RVP z roku 2023 učit všechny střední odborné školy 

Trendy v digitálním vzdělávání

Umělá inteligence

Pojem umělá inteligence už je tady s námi dlouho, ale za poslední rok, dva se z ní stal fenomén. Každý z nás si mohl vyzkoušet generativní AI díky jejímu širokému zpřístupnění veřejnosti, ať už ChatGPT, nebo nástroje pro generování obrázků či videí. A umělá inteligence vstupuje i do škol. Prvním krokem pomoci školám jsou Doporučení pro využívání umělé inteligence na ZŠ a SŠ pro ředitele, učitele, žáky i rodiče.

Kyberbezpečnost

S používáním technologií ve školách se pojí i důležité téma, a to je bezpečné chování dětí a učitelů v online prostoru a prostředí. Pestrý a praktický průvodce kyberprostorem školy i návody, jak se vyznat v neustálých novinkách online světa, nabízí podcast Kybcast pro vaši online bezpečnost ve škole i doma.

Digitální wellbeing

S nárůstem digitalizace společnosti je spojena i nutnost nenechat se technologiemi přehltit. Je potřeba hledat rovnováhu a učit se je využívat ke svému prospěchu. Máme pro vás tipy, jak na to. Přinášíme nový podcast s Janem Kršňákem DIGIDĚTI ve škole o vlivu digitálních technologií na naše lidství, společnost, děti a školu.

Jak se daří školám s ICT revizemi a jak jim při tom NPI ČR pomáhá?

Učitelé, kteří nebudou schopni držet krok s technologiemi, mohou být nahrazeni, říká Bořivoj Brdička

Většina učitelů je na rozvoj digikompetencí žáků ve výuce připravena, do sboroven se dostává pomalu i AI


Kontaktní formulář

Obejdnávka podpory pro školy

Objednejte si konzultaci nebo lektora do vaší sborovny. Veškerá podpora NPI ČR je zdarma!

Kde nás můžete vidět?

DigiSeč

Digitální technologie ve výuce

DIGI roadshow

Diskuzní setkání ve všech krajích v jeden den

DIGI akce

Digitální technologie ve výuce

Digitální zoom

Digitální technologie ve výuce

Inspirace

článek

O změnách mluvme společně. Vyplatí se to

Co se musí stát, aby nově pojaté kurikulum nezůstalo pouze na papíře? Jednou z klíčových podmínek budou kvalitně zpracované školní vzdělávací programy (ŠVP), za nimiž si nebude stát pouze vedení školy, ale v ideálním případě úplně celý učitelský sbor…

článek

Strach z umělé inteligence? Potkávám spíš nadšené učitele, říká IT expert Maněna

Umělé inteligence (AI) není potřeba se bát, ale měli bychom se mít na pozoru, k čemu ji kdo používá. Stejně jako dynamit totiž může mít pozitivní i negativní vliv, říká IT expert a středoškolský pedagog Václav Maněna…

článek

Digitální technologie pomáhají růst všem dětem bez rozdílu

Pro některé školy jsou digitální technologie zatím strašákem. To ovšem neplatí o základní škole v Ludgeřovicích u Ostravy, jejíž ředitel Karel Moric věří, že brzy budou suplovat i roli klasických učebnic…