
Informace pro rodiče
Chceme žít ve svobodné a sebevědomé moderní společnosti, která dokáže vytěžit to dobré z výzev, které před námi stojí. Proto je třeba upřít maximální pozornost na vzdělávání našich dětí. Je důležité, aby se děti naučily pracovat s informacemi, kriticky myslet a řešit problémy – aby získaly dovednosti, které budou v životě skutečně potřebovat. Samozřejmě, že základní znalosti zůstávají důležité, ale nově je děti získávají v praktických souvislostech a lépe jim rozumí.
Časté otázky rodičů k novému vzdělávacímu programu pro základní školy
Připravili jsme pro vás přehledné odpovědi na nejčastější otázky o změnách ve vzdělávání. Chceme, abyste přesně věděli, jak se výuka vašich dětí mění a jak je můžete nejlépe podpořit.
Představte si vzdělávací program jako "kuchařku" pro školy. Stejně jako v dobré kuchařce najdete návod, jak uvařit chutné jídlo, ve vzdělávacím programu najdou učitelky a učitelé návod, jak vést výuku tak, aby děti získaly všechny potřebné znalosti a dovednosti pro život. A stejně jako se časem mění recepty podle nových surovin a chutí, musí se měnit i způsob vzdělávání podle potřeb současného světa.
Vaše děti se mohou těšit na několik pozitivních změn:
Učení pro život: Děti lépe pochopí, jak využít znalosti v běžném životě. Například v matematice nebudou jen počítat příklady, ale naučí se také spočítat rodinný rozpočet nebo naplánovat výlet.
Méně biflování, více porozumění: Místo memorování letopočtů a vzorečků se budou děti učit chápat souvislosti. Například v dějepisu nepůjde jen o data bitev, ale o porozumění tomu, jak historické události ovlivňují náš současný život.
Podpora individuálních přístupů: Každé dítě je jedinečné. Nový program dává učitelkám a učitelům více prostoru přizpůsobit výuku potřebám jednotlivých dětí.
Praktické zkušenosti: Děti se budou více učit pomocí projektů a pokusů. Například v přírodovědě nebudou jen číst o rostlinách, ale budou je skutečně pěstovat a pozorovat.
Změny budou postupné:
Od září 2025 mohou školy začít učit podle nového programu dobrovolně
Od září 2027 začnou všechny školy povinně učit podle nového programu v 1. a 6. třídách
Ostatní ročníky se budou přidávat postupně
Více týmové práce a projektů
Práci s moderními technologiemi napříč předměty
Rozvoj praktických dovedností pro život
Větší propojení předmětů (například když se učí o starém Egyptě, spojí se dějepis s matematikou při výpočtech stavby pyramid)
Naopak! Cílem změn je udělat učení přirozenější a příjemnější. Místo zahlcování informacemi se děti naučí, jak si informace najít a jak s nimi pracovat. Je to podobné, jako když se učíme jezdit na kole - také nepotřebujeme znát všechny technické detaily, ale musíme umět udržet rovnováhu a bezpečně dojet do cíle.
Všímejte si, zda:
Vaše dítě chodí do školy rádo
Dokáže vysvětlit, co se naučilo a k čemu to je dobré
Umí použít školní znalosti v běžném životě
Klade zvídavé otázky a má chuť se učit nové věci
Mluvte s dětmi o tom, co ve škole dělají
Podporujte jejich zvídavost a chuť objevovat
Povzbuzujte je při řešení problémů
Buďte v kontaktu s učiteli a učitelkami
Pamatujte, že každá změna potřebuje čas. Jsme tu proto, abychom vám pomohli zorientovat se v novém systému a společně podpořili vaše děti na jejich vzdělávací cestě.
Ukazují, co by mělo vaše dítě v určitém věku zvládnout. Například ve 3. třídě by mělo umět přečíst text a porozumět mu. V 5. třídě je kladen důraz na rozvoj schopnosti samostatně pracovat s textem, což zahrnuje nejen čtení a psaní, ale také interpretace a hodnocení. V 9. třídě je důraz je kladen na samostatnost a kritické myšlení v práci s texty. Žák by měl být připraven porozumět různorodým textům, zpracovat je a aplikovat získané znalosti při tvorbě vlastních textů.
Základní gramotnosti jsou jako stavební kameny pro další učení. Jsou dvě hlavní:
Čtenářská a pisatelská gramotnost: Nejde jen o to umět číst a psát, ale rozumět tomu, co čteme, a umět se písemně vyjádřit. Představte si to jako schopnost přečíst návod k novému spotřebiči a porozumět mu, nebo napsat srozumitelný email.
Logicko-matematická gramotnost: To není jen počítání příkladů. Je to schopnost logicky přemýšlet a řešit praktické problémy s čísly - třeba spočítat slevu v obchodě nebo naplánovat časový rozvrh dne.
Představte si průřezová témata jako mosty mezi předměty. Jsou to důležitá témata současného světa, která se promítají do různých předmětů. Například když se děti učí o ochraně životního prostředí, spojí se poznatky z přírodopisu, chemie, fyziky i občanské výchovy. Učí se tak vidět svět v souvislostech, nejen jako oddělené předměty.
Nový systém dává školám větší volnost v tom, jak si rozvrhnout čas pro jednotlivé předměty. Je to podobné, jako když plánujete rodinný výlet - víte, kam chcete dojet (cíle vzdělávání), ale můžete si zvolit různé cesty, jak se tam dostanete. Škola musí dodržet minimální počet hodin pro základní vzdělávání, ale může je rozvrhnout tak, aby to nejlépe vyhovovalo potřebám dětí. Stejně tak je pouze na škole, zda bude učit jednotlivé předměty nebo je bude spojovat do větších celků či projektů.
Digitální technologie jsou dnes součástí našeho každodenního života, a proto se stávají přirozenou součástí výuky. Není to ale revoluce - školy už několik let postupně zavádějí digitální dovednosti do výuky. Nový vzdělávací program na to navazuje a podporuje smysluplné využívání technologií.
Například:
Děti se učí bezpečně používat internet při vyhledávání informací
Pracují s různými vzdělávacími aplikacemi
Učí se rozpoznávat důvěryhodné zdroje na internetu
Využívají technologie pro týmovou práci a projekty
Není třeba se obávat, že by technologie převzaly celou výuku - jsou jen jedním z mnoha nástrojů, které pomáhají dětem lépe se učit a připravit se na život v digitálním světě.
Jaké jsou nejčatější otázky učitelů a učitelek?
Máte další otázky? Neváhejte se obrátit na učitelský sbor ve vaší škole nebo na nás v Národním pedagogickém institutu. Jsme tu pro vás!