Co revize přinese žákům, školám i celé společnosti

Průvodce procesem tvorby a zavádění nových rámcových vzdělávacích programů

Proč provádíme revizi rámcových vzdělávacích programů

České školství má dlouhou tradici kvalitního vzdělávání. Aby si tuto pozici udrželo i nadále, potřebuje reagovat na nové příležitosti, které přináší rychle se rozvíjející společnost. Revize RVP proto přináší aktualizovaný rámec pro výuku, který vám – pedagogickým pracovníkům a pracovnicím – umožní lépe rozvíjet klíčové dovednosti vašich žáků. Stavíme na tom, co se osvědčilo, a doplňujeme nové přístupy pro efektivní vzdělávání.

Jak chceme provádět revizi RVP

Smyslem nového RVP není vše přestavět a změnit, ale posílit některé aspekty, které jsou už dnes součástí RVP. Stejně tak chceme zachovat systém, který dává školám rámec a pravidla, ale také jim dává svobodu přizpůsobit se specifickým potřebám a okolnostem. Při revizi RVP vycházíme z cílů a zásad ve školském zákoně.

Kdo na revizi pracuje

Práci na revizi RVP pro základní vzdělávání zadalo MŠMT Národnímu pedagogickému institutu České republiky, který vypsal výběrové řízení do pracovních skupin. Tyto skupiny jsou rozdělené podle jednotlivých vzdělávacích oblastí a vedle nich pracují pracovní skupiny koordinační a koncepční. Ve skupinách pracují jak učitelé a ředitelé z praxe, tak didaktici, zástupci oborových asociací a neziskových organizací.

Kdy se výsledky promítnou do škol

Na jaře 2024 byl návrh revize RVP pro základní vzdělávání předložen k veřejné konzultaci. Od školního roku 2025/26 by mohl být používán školami dobrovolně a od školního roku 2027/28 povinně. Souběžně s tím pracujeme na revizích RVP pro předškolní i středoškolské vzdělávání.

Na co klademe důraz v revizi RVP

Kompetence pro život

Propojujeme získávání znalostí s rozvojem praktických dovedností. Žáci se učí kriticky myslet, efektivně komunikovat a řešit problémy – tedy kompetence, které využijí v dalším studiu i životě.

Od školky po maturitu podle jedněch pravidel

Zajišťujeme, aby vzdělávání od MŠ po SŠ tvořilo logický celek. Definujeme jasné výstupy pro každý stupeň a vytváříme podmínky pro plynulý rozvoj každého žáka.

Podpora při zavádění změn

Dáváme školám konkrétní nástroje pro tvorbu vlastních vzdělávacích programů včetně modelových příkladů. Poskytujeme metodickou podporu a praktické tipy pro úspěšnou implementaci změn do výuky.

Co nového přinášejí nové RVP

Propojený systém vzdělávání

Vytváříme jednotný vzdělávací systém od mateřské školy až po maturitu. Všechny stupně na sebe plynule navazují díky společnému základu – klíčovým kompetencím a základním gramotnostem. Učitelkám a učitelům tak dáváme jasný rámec pro rozvoj každého dítěte napříč celým vzděláváním.

Podpora individuálního rozvoje

Zaměřujeme se na čtyři klíčové oblasti:

  • Klíčové kompetence rozvíjející osobnost žákyň a žáků

  • Základní gramotnosti jako základ pro celoživotní učení

  • Aktuální společenská témata propojující výuku s realitou

  • Jasně definované výsledky učení s metodickou podporou pro vyučující

Sledování pokroku v uzlových bodech

Zavádíme přehledný systém hodnocení pokroku v klíčových momentech vzdělávání – na konci MŠ, v 5. a 9. třídě ZŠ, při ukončení povinného vzdělávání a u maturity. Pedagogům tak pomáháme včas identifikovat potřeby podpory každého dítěte. 

Praktické využití znalostí

Podporujeme výuku, kde žáci a žákyně nejen získávají znalosti, ale učí se je také prakticky používat. Rozvíjíme jejich schopnost úspěšně zvládat situace ve studiu, práci i osobním životě. 

Zaměření na to podstatné

Definujeme jasný společný základ vzdělávání a klíčová témata jednotlivých oborů. Dáváme školám větší prostor pro přizpůsobení výuky potřebám jejich žáků – jak pro rozšiřování učiva, tak pro jeho důkladnější procvičování.

Více prostoru pro individuální přístup

Poskytujeme školám větší časovou flexibilitu pro podporu individuálních zájmů a potřeb žákyň a žáků. Každá škola může sama rozhodnout, jak nejlépe tento prostor využít pro rozvoj potenciálu každého dítěte.

Co se nemění v novém RVP

Zachováváme dvouúrovňový systém kurikulárních dokumentů. Stále tedy platí, že vedle RVP má každá škola svůj školní vzdělávací program. Školy mají nadále dostatečnou autonomii a flexibilitu, aby mohly uplatňovat různorodé metody a přístupy v souladu se svými specifickými potřebami a okolnostmi. Při práci na novém RVP nadále vycházíme z kategorií, se kterými pracuje i současný RVP, tedy z klíčových kompetencí, průřezových témat, vzdělávacích oblastí a vzdělávacích oborů. Nově je doplní základní gramotnosti. Nadále pracujeme s očekávanými výsledky učení, které budou nově organizovány tak, aby jejich rozdělení a vztahy byly přehledné a zjednodušovaly orientaci v RVP. 

Klima školy

Škola není jen výuka. Stejně důležité jako předávání vědomostí je pro formování žáků i prostředí, atmosféra a vztahy ve škole. Nové RVP proto kladou velký důraz na zajištění základních předpokladů zdravého klimatu školy. Na co se zaměřujeme?

Vzdělávání rozmanitými formami, metodami a prostředky stimuluje k učení a tvořivosti. Učitelé mají podporovat své žáky v jejich rozvoji přiměřeně jejich věku, předpokladům a zájmům.

Vzdělávání podporuje vnitřní motivaci každého žáka k poznávání a úměrně jeho věku ho vede k postupnému přebírání odpovědnosti nejen za vlastní učení, ale i za své rozhodování a jednání. Učitel má vystupovat jako průvodce žáků na cestě ke vzdělání.

Vzdělávání efektivně funguje v bezpečném a respektujícím prostředí, založeném na důvěře, kde může žák objevit a plně rozvíjet svůj lidský (fyzický, poznávací, tvůrčí, citový, sociální a duchovní) potenciál.

Vzdělávání umožňuje žákovi vytvářet si kladný vztah sám k sobě, objevovat a rozvíjet svou osobnost, reflektovat a řídit své jednání, postupně nacházet své místo ve společnosti.

Vzdělávání založené na kvalitních vztazích mezi žáky a učiteli i mezi žáky navzájem podporuje učení. Umožňuje žákovi být partnerem v různých spolupracujících skupinách. Vzorem je žákům především zdravě fungující spolupráce dospělých.

Jsme tu pro vás při zavádění změn

Víme, že samotný dokument RVP je jen začátek. Proto vám nabízíme komplexní podporu, která vám pomůže uvést změny do života vaší školy. Připravili jsme pro vás řadu praktických nástrojů a aktivit.

Webové stránky pro odbornou veřejnost

Podrobné informace o revizích RVP najdete na webu s obsahem určeným pro váš typ školy. Najdete tu podrobný přehled toho, co se mění, nabídku podpory přímo pro vás od kurzů, workshopů až po individuální konzultace, a inspiraci přímo do výuky. 

Základní vzdělávání

Střední odborné vzdělávání

Předškolní vzdělávání

Základní umělecké vzdělávání

Další důležité informace

Zde najdete odkazy, díky kterým se můžete ponořit hlouběji do detailů i kontextů chystaných změn.

Schválené rámcové vzdělávací programy pro předškolní a základní vzdělávání

Přejít na web

Proces tvorby RVP ZV a klíčové dokumenty

Přejít na web

EduRevue, magazín moderního vzdělávání

Inspirace

Škola budoucnosti již nyní. Podívejte se na příběhy škol, které již dnes učí v souladu s cíli revidovaných vzdělávacích programů.

Podcast

Měním svoji školu, už nemusím lhát do třídnice

Odborník na vzdělávání Karel Tomek si do nového podcastu EduRevue: Mezi námi pozval ředitelku malotřídní ZŠ Horní Kruty Petru Procházkovou

Podcast

Učitelkou jsem být nechtěla. Pak jsem zjistila, že je to nejlepší práce na světě

Zdeňka Chocholoušková, garantka podpory nadání z NPI ČR, a Tereza Martínková, ředitelka pražské ZŠ nám. Curieových z Prahy 1…

ČLÁNEK

Učitelská profese je stálé hledání

Daniel Pražák učí přírodopis a dějepis na pražské základní škole. V roce 2022 se umístil v soutěži Global Teacher Prize v kategorii inspirativní učitel…